Kontenerowce są we współczesnym transporcie kluczowymi rodzajami statków. Pojazdy mogą przewozić towary masowe i drobnicowe zgromadzone w kontenerach. Przewożenie produktów w kontenerach (wyróżnia się 99 typów kontenerów) jest bardzo korzystne ze względu na ich uniwersalność. Jednakże kontenerowce mogą przewozić jedynie towary trwałe i niepodatne na zmienność warunków transportu. Kolejną ich wadą jest duży koszt budowy wielkich i coraz szybszych statków, przeznaczonych do przewozu kontenerów. W transporcie morskim kluczową rolę odgrywają statki przewożące duże ilości kontenerów i towarów ponadgabarytowych. Obecnie największym eksploatowanym na świecie kontenerowcem jest Axel Maersk, wykorzystywany przez firmę Maersk Sealand. Statek ten został zbudowany w 2003 w stoczni Lindo Yard w Odense (Dania). Oprócz funkcji transportowej Axel służy do ćwiczeń na morzu. Statek może transportować do 6000 kontenerów. Do najważniejszych wymiarów Axel Maersk należą: – wyporność: 155,324 ton, – długość: 352m, – szerokość: 43m, – zanurzenie:14,5m, – prędkość maksymalna; 27 węzłów.